
- Introduksjon av Google Analytics4
- Hva er Good Analytics 4 for?
- Noen egenskaper av Google Analytics 4
- 3 viktige grunner til å bruke GA4
Med dette blogginnlegget vil jeg henvise meg til instruksen, vår foreleser Marius, har lagt inn på instruksliste, men også til hvorfor norske bedrifter bør bruke Google Analytics 4.
I disse tider teknologien utvikler seg på et helt annet nivå. Surfere bruker flere enheter på forskjellige måter, og datainnsamlingslover har vist oss at individuell sporing og målretting snart vil være en saga blott. Det betyr at analyseverktøyene må også oppdateres og være mer avanserte. Det er ingen nyheter at gode analyser er en av nøklesuksess man kan oppnå.
Google Analytics har vært avgjørende for å hjelpe bedriftene med å ta klokere, mer informerte beslutninger, oppnå ulike mål, bedre forståelse av kundene og få innsikt i konkurrentene som er i markedet. Google tar analyser til et helt nytt nivå og går over til Google Analytics 4, og gir enda bedre innsikt for å drive virksomheten fremover. Det er en grunn til at norske bedrifter som er i stadig utvikling, vil få bruk av Google Analytics 4. Men hva er Google Analytics 4?
Google Analytics 4 er en analysetjeneste som tillater bedriftene å måle trafikk og engasjement på tvers av nettstedene og appene man bruker. Dette inneholder implementeringsinstruksjoner og referansemateriale rettet mot et utviklerpublikum.
Hva er god Google Analytics 4 for?
Google Analytics 4 er noe nytt. Google Analytics 4 bruker en helt ny type måling basert på hendelser i stedet for å fokusere på sidevisninger. Den sporer individuelle sideelementers ytelse og relative bidrag, komplett med variasjoner.
Google Analytics4 er verdt å bli brukt for å gjøre det mulig å måle den levde opplevelsen i stedet for en proxy, og gir et fullstendig bilde av brukeratferd og eliminerer blindsoner når man sporer en bruker gjennom hele reisen gjennom nettstedet ditt.
Det vil bli lagt mange forskjeller med bruk av Google Analytics 4. I tillegg til det vil det bli også brukt nye Google-tagger, og man trenger en ny Google Analytics-egenskap for lagring av data.
Noen egenskaper av Google Analytics 4
Analyse | En ny rapporteringsseksjon med muligheten til å gjøre avanserte analyser og lage spesifikke trakter basert på enhver hendelse man liker. |
Forbedret Data Model | GA4s forbedrede datamodell gjør det enklere og mer intuitivt å lage og analysere rapporter samtidig som den leverer mer pålitelige data. |
Predictive Metrics | Se inn i Googles krystallkule og forutsi den fremtidige oppførselen til brukerne dine. Kjøpssannsynlighet, churn-sannsynlighet og inntektssannsynlighet støttes alle av GA4. |
Så fort som mulig vil det være best for din bedrift
Å flytte til GA4 tidligere enn senere vil bare være til fordel for bedriftene. Det vil ha muligheten til å samle inn begge settene med data i minst ett år og ha muligheten til å sammenligne når man analyserer data fra år til år.
Maskinlæring er en annen viktig grunn til å sette seg på GA4-toget før enn senere. Maskinlæring bidrar til å plugge noen av hullene i besøksdataene dine. Jo før man begynner å samle inn data; jo mer nøyaktig vil algoritmen være.
Google Analytics 4-hendelser deles inn i tre kategorier:
Forbedrede målingshendelser – er et spesielt sett med automatisk registrerte hendelser (ingen kode på siden) på Google Analytics 4-området og kan aktiveres/deaktiveres fra brukergrensesnittet for Google Analytics 4-området. de tilknyttede hendelsene og parametrene følger forhåndsdefinerte navn og skjemaer;
Anbefalte hendelser – har forhåndsdefinerte navn og parametere og anbefales for visse aktivitetsområder. Implementeringen av de anbefalte hendelsene sammen med deres etablerte parametere gir maksimale detaljer i rapportene og hjelper deg å dra nytte av de nyeste funksjonene og integrasjonene etter hvert som de blir tilgjengelige; disse hendelsene registreres ikke automatisk, men du må legge til kode på nettsidene eller applikasjonen din;
Egendefinerte hendelser – er hendelser som du navngir og implementerer. Før du kan opprette en egendefinert hendelse, må du bruke alle de forbedrede automatiske kvantifiseringsfunksjonene og anbefalte hendelser. Automatiske og forbedrede kvantifiseringshendelser tilbyr fordelene med automatisk registrering, og anbefalte hendelser tilbyr etterkompatibilitet med fremtidige funksjoner; personlig tilpassede arrangementer tilbyr ikke disse fordelene.
Jeg skal henvise meg til 3 viktige grunner til å bruke GA4
1. GA4 er kun fremover vendt og det vil ikke importere tidligere data. Allikevel vil den kun samle inn data fra opprettelsestidspunktet. Jo raskere det går, desto mer data vil man ha til rådighet, inkludert data fra år til år.
2. GA4 tilbyr en rekke fordeler og gjør det enklere å få de tilpassede rapportene bedriften er interessant i, slik at det kan ta bli tatt informerte beslutninger raskere og øke nettstedets effektivitet.
3. GA4 er fremtiden for analyse. Systemet er allerede fullt funksjonelt og kan legge til ny analyseteknologi uten å kreve tilleggsgode. Over tid vil Google legge til enda flere standardfunksjoner.
Til slutt vil jeg sterk anbefale å bruke GA4 i forbindelse til et avansert analyseverktøy som får bedriften til å få gode resultater i så kort tid.
Kilder: https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/prepare-for-future-with-google-analytics-4/
Forrige Neste