Vurdering av nettsiden til SecretsbyB
I dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken SecretsbyB basert på veiledningen til vår foreleser Karl Philip Lund. Dette er mitt fjerde blogginnlegg og gleder meg til å spre mine tankeganger med dere.
Jeg vil kartlegge at dette ikke er noen presist svar, men dette blogginnlegget er inneholder min en egen analyse basert på vurderingskriteriene som foreligger her,
Hvert punkt vil få en karakter fra 1 til 6 basert på mine vurderinger og analyse. 1 betyr svært dårlig og 6 betyr svært bra.
Secrets by B
Secrets by B er en nettbutikk som er i samarbeid med andre store forhandlere i Norge. Ifølge nettsiden ble Secrets by B lansert i 2011 av Benedikte Bruknapp og selger både klær og smykker på en vintage-klassikk-stil og som har høyt fokus på kvalitet, smykker og klærne som er en refleksjon av smykker. Visjonen deres er å få skandinaviske damer til å skinne og føle seg spesielt ved å ta på Secrets by B sine klær og smykker.
1. Førsteintrykk

Førsteinntrykket man får er positivt. Nyhetsbrevet er godt plassert ved siden av det store bildet for at kundene skal følge med på hva som kan være nytt. Fargesvalg er varmerike, noe som fører til en royal følelse. Menykategoriene er oversiktlige for enkel navigering videre. Som nevnt er nyhetsbrevets lenke godt plassert ved siden av smykker bildet for å fremvise kvaliteten på smykker de har og for å fange sterkere oppmerksomheten på de produktene de selger.
Ovenfor menyen så vil det stå trygghetsformen der kunden får beskjed om leveringsfrakt. Under det bildet og nyhetsbrev lenken, vil det vises frem de mest populære produkter som er på salg og på en rimelig pris. Så vil nettsiden fortsette med det Secrets by B sin konsept går ut på og det er smykker som også er på salg, bunn av nettsiden er det informasjon om påmelding til nyhetsbrev og tilbud, om bedrift, forhandler og kundeservice.
Alt i alt er siden oversiktlig og enkel i positiv måte, det gis en eksklusiv følelse. Det vises til faktorer for hvorfor man skal handle her og gir følelsen av kvalitet og glans. Man får følelsen at det er dyrere her kontra andre steder, men tilbudene de har også får mange å holde et ekstra øye på nettsiden.
Tips:
Bedriftsnavn kunne vært litt større og et lite motto kunne vært fint for å fange kundens oppmerksomhet og for å få den vite at den er på det riktige stedet.
Utstillingen fra nye produkter er lang. For å se hvor mange som klikker videre her, kan man bruke Google Analytics. Løsning kan være å gå ned på antall vinduer og heller ha én linje med nye produkter og én linje med mest solgte produkter.
Karakter: 4 BRA
2. Synlighet


Søk på Google [søkefelt]:
[SecretsbyB ] oversiktlig og tydelig profil, med underkategori; «Kjøler» ,«Smykker», «Øredobber»og «Nettbutikk». Facebook profil kommer frem og plassering.
Kommer flere annonser om lignende kjøler, men også forhandlinger som selger frem Secrets by B sine klær
Tips til forbedring:
- Test Google Shopping om det vil ha noen effekt.
Karakter: 3
3. Brukervennlighet
Meny:


Oppdelingen av produktene og tjenester på forsiden er som nevnt tidligere oversiktlig. Klikker man så får man videresendt til produktet man ønsker. Produktene har god bildebruk og pris. For å få detaljert informasjon om produktet så man må komme klikke på ønsket produkt.
Ønskeliste:



Ønskelistefunksjonen er rett ved menyen under en hjerteform. Ønskelistefunksjonen vil lagre alle varene man ønsker å beholde dem for å benytte favoritter produkter seinere.
Bruker profil:

Kundene har muligheten til å bli medlemmer og ha en brukerkonto der kundens lagring og betaling vil det skje automatisk.
Mobil:

Nettbutikken fungerer som det burde på mobilen også. Like oversiktlig og enkel å bruke som det hadde vært på en nettleser på PC.
Tips:
- Menyen kan kanskje åpnes opp på kategorier så kan deretter bli sortert etter «Pris» «Mest solgte» og «nyeste».
- Opprette en app, det kunne vært lettere å bruke den.
Karakter 4 BRA
4. Kjøpsprosess


Det er enkelt og effektivt å legge varer i handlekurven og da kommer opp vinduet som viser antall varer er lagt I handlekurven. Ved å gå videre til kassen er prosessen delt opp i i rubrikker som gjør det enkelt og oversiktlig som peker betalingsmetoder alternativer.
Man får en oppsummering av produktet, prisen på varen og fraktmetode dersom kunden skriver inn adressen sin. Da blir det beregningen på hvor mye det gjenstår for å få gratis frakt etter en visst pris. Det er jo strategien for å kjøpe mer og få gratis frakt istedenfor for å kjøpe lite og så betale frakten.
Det er flere betalingsalternativer som kan være passende for alle i alle mulige måter for å kunne betrygge kunden.
Tips:
- Kommer ikke opp fraktalternativer dersom man ikke skriver adressen sin. Burde trekke fraktkostnaden bort til en lavere betaling på bestilling.
Karakter 5
5. Teknologi
I dette feltet har jeg gjort en liten test på Webpagetest og på PageSpeed
Ifølge PageSpeed får nettbutikken gode resultater på 73/100 mens problemer vil det oppstå ved bruk av mobilenversjonen der resultatet er 34/100. Ifølge Webpagetest bildene og js øker 10 sekunder for full innlastning.

Tips:
- Både test sider viser bildekomprimering som en løsning. Det også finnes muligheter ved bruk av Google sine programmer for å komprimere kvalitative bilder. Terningkast:
6. Kundetilfredshet
Det finnes ikke noe fasit her siden det ikke vil stå noe anmeldelse på Google. Så da besøkte jeg Facebook-siden deres der man kan se at Secrets by B har 11,551 personer som liker siden og 11, 881 som følger Facebook nettsiden. Det finnes allikevel ikke en anmeldelse rubrikk på Facebook, men man kan sende en privat melding til butikken.
Tips:
- En løsningsmulighet kan være kommentarløsning, endre plugin
Karakter 2
7. Trygghet


De to trygghetsfaktorer er at Secrets by B er et norsk firma og bedriften sørger på at det ikke blir noen skatter eller avgifter på bestillinger. Samtidig får kunden bevisst at det blir fraktkostnader inntil bestillinger under 1500 kr. Den første faktoren vil det ligge under kategorien ‘’om oss’’, men den annen faktoren gjentar seg øverst på siden.
For at logoen skal være overalt på hvert side øverst, vil det gi en trygd følelse for kunden.
Tips:
- Flere trygghetsfaktorer som kunne fått enda mer kunder:
- Antall dager på «rask levering»
- Info om 14 dagers returrett
Karakter 4
8. Kundekommunikasjon
Nyhetsbrev befinner seg på det første siden av nettbutikken, noe som fanger kundens blikk med en gang. Dersom man scroller ned så finner kunden rabatterte produkter og så helt nederst påmelding av tilbud. Det har ikke vært nok tid for å vurdere nyhetsbrevene og tilbudene de tilbyr.
SecretsbyB er både på Instagram og Facebook, noe som gjør lettere for kundene å nå nyhetene. De er ganske aktive på begge to plattformer hvor det blir lagt ut relevante innlegg med raskt responstid På Facebook legges det ut relevant innhold for engasjement , responstid på melding er rask.
Tips:
De kunne iverksette en pop-up vindu påmelding til tilbud og nyhetsbrev, istedenfor å legge helt nederst i siden.
Karakter 5
9. Priser og utmerkelser
Prisene som finnes på nettet, er ganske høye, men det gjør at smykker og klærne de selger er unike og eksklusive. Noe som vil fange ekstra mer oppmerksomhet. De har allikevel klær og smykker på salg, noe som kanskje får kundene å følge med på tilbudene nettbutikken har og samtidig vil få kunden til å kjøpe enda flere varer.
Karakter 3
10. Konsept og strategi
Secretsby B sine strategier:
- Secrets by B er et norsk firma med lager i Norge, så du kan være trygg på at ingen skatter og avgifter tilkommer din ordre.
- Fast frakt 39 kr. Fri frakt ved bestilling over 1500 kr.
- Klærne til Secrets by B er en naturlig refleksjon av smykkene, og oser også vintage glam med fokus på detaljer. Visjonen er å gjøre det enklere for Skandinaviske damer å skinne i hverdagen. Det gjør vi gjennom å tilby smykker og klær av høy kvalitet til forsvarlige priser.
Ved å nevne ‘’Norge’’ eller ‘’Skandinaviske damer’’ vil konseptet og strategien til SecretsbyB få innblikk til flere kunder ved å innse at dette følger med trenden i Skandinavia. Samtidig for at bedriften skal selge mer, så har de innlagt gratis frakt ved bestilling over 1500kr
Tips:
- Det kunne vært fint om SecretsbyB hadde innlagt et motto eller et sitat på første side av nettsiden. Da kundene kunne fått med en gang budskapet som SecretsbyB ville fremvise.
Konklusjon
Nettbutikken virker troverdig og noe man ønsker å klikke videre. SecretsbyB viser frem konseptet og strategien som vil skille seg ut fra andre merker med fine smykker og klær.
Det jeg vurderer det er nødvendig å endre kan være:
- Pop up funksjonen av påmeldingen for at folk skal få benytte tilbud og nyhetsbrev
- Endre strukturen på menyen som filtreringsmulighetene
KARAKTER: 4
One response to “”
Hei! Veldig fint innlegg. Det var fint å lese at du også har med tips til forbedringer.
Legg gjerne ved alle kilder du har brukt i slutten av innlegget, det gjelder også Karl Philip sin veiledning, evt blogginnlegg, eller andre kilder du har brukt for å bestemme hva og hvordan du skal bedømme nettsidens kvalitet.
Du har en veldig fin oversikt, og der er fint at du viser bilder og beskrivelser av prosessen.
Fortsett det gode arbeidet 😀
-Thea